23948sdkhjf

Nu reagerer Elgiganten på konkurrentens politianmeldelse

Torsdag ville Elgiganten ikke forholde sig til Powers politianmeldelse, men nu har elektronikkæden givet lyd fra sig

Opdateret 7/10-24 kl. 07:17 med kommentar fra seniorjurist

Sent torsdag eftermiddag trykkede Power og adm. direktør i kæden, Jesper Boysen, "send" på en politianmeldelse. 

Den var rettet mod konkurrenten Elgiganten - og omfattede hvad Power betegnede som "omfattende fusk med før-priser"

Power mener, at Elgiganten i mindst 92 tilfælde "har sat en vare til salg med en falsk før-pris eller slet ikke har oplyst før-prisen, som man ellers skal". 

Det siger loven

  • Før-/nupriser kan bruges til at fortælle forbrugerne, hvor meget de kan spare på et tilbud eller udsalg. Sammenligningen skal dog afspejle en reel besparelse og må ikke være kunstig.
  • Når en virksomhed reklamerer for et tilbud og angiver før-/nupriser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet.
  • Prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a fastsætter, hvilken normalpris virksomhederne skal oplyse ved prisnedsættelser.
  • Efter denne bestemmelse skal en virksomhed, der markedsfører en prisnedsættelse, oplyse den laveste pris, varen har kostet de seneste 30 dage forud for prisnedsættelsen. Dette gælder også, hvis en virksomhed bruger udtryk, der indikerer en prisnedsættelse. Som eksempler på sådanne udtryk kan nævnes ”tilbudspriser”, ”Black Friday-priser” og ”Halloween-priser”.
  • Der er et sammenspil mellem prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a og markedsføringslovens forbud mod vildledning. Det betyder, at selvom virksomheder isoleret set overholder prismærkningsbekendtgørelsens § 9 a, kan markedsføringen ud fra en konkret vurdering være vildledende.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Torsdag aften udbad Elgiganten sig betænkningstid i forhold til den konkrete politianmeldelse - og fredag eftermiddag har man så kigget sagen efter i sømmene. 

Ser med sindsro på forløbet

I et skriftligt svar bekræfter Therese Skov, der er PR- og kommunikationsspecialist i Elgiganten, politianmeldelsen. 

- Elgiganten kan bekræfte, at vi sent torsdag den 3. oktober per e-mail modtog besked fra Power om, at de har politianmeldt Elgiganten med en påstand om fire tilfælde, hvor de besparelser, vi har angivet, ikke afspejler den laveste pris inden for de seneste 30 dage. Power skriver, at de senere vil fremsende yderligere dokumentation, lyder det indledningsvist i det skriftlige svar. 

Og hun tilføjer: 

- Eftersom Power udsendte pressemeddelelsen sent torsdag samtidig med at vi modtog politianmeldelsen uden den fulde dokumentation, kan vi ikke udtale os om de konkrete påstande, før vi har modtaget dokumentationen og undersøgt sagen nærmere. Vi ser med sindsro frem mod det videre forløb.

Fra Power lød det torsdag eftermiddag fra Jesper Boysen, at "konkurrencen på markedet bliver skævvredet" - og han kaldte i samme ombæring Elgigantens manøvre for "enormt ødelæggende". 

- Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. Power agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne, udtalte Jesper Boysen. 

Ifølge TV2, som har snakket med seniorjurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk, er politianmeldelsen af Elgiganten "spektakulær". 

- Jeg synes, at det ser mistænkeligt ud, hvis det altså står til troende, siger hun til mediet. 

Seniorjuristen tager dog forbehold for, at hun ikke har set den fulde politianmeldelse fra Power - men understreger, at hvis det stemmer, at Elgiganten har brudt prismarkedsføringsreglerne tæt på 100 gange, "er det ganske alvorligt". 

Hvorvidt sagen munder ud i en konkret retssag står endnu hen i det uvisse. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115